VP_Sus_main_1920x550.jpg

Clean meets green: våre bærekraftige rengjøringsløsninger

Produktene våre hjelper kundene våre med å gjøre rent på en bærekraftig måte

Bærekraft er selve hjertet i det vi driver med. Som verdensledende på rengjøringsløsninger ønsker vi å tilby produkter som ikke bare holder områder og overflater hygienisk rene, men som også bidrar til en friskere jordklode.

Dette har alltid vært fokus når vi har utviklet produkter og systemer for private husholdninger og virksomheter. Akkurat som for de andre virksomhetene i det familieeide Freudenbergkonsernet, er det miljøbevissthet og samfunnsansvar som styrer måten vi jobber på.

Freudenberg – og dermed også Vileda Professional – har i mange år lagt ned mye ressurser og krefter i ansvarlig forvaltning av materialer, avfall, energi, utslipp og vann i alle landene og lokalsamfunnene der vi driver virksomhet. Dette har gjort at vi har klart å få frem bærekraftige rengjøringsløsninger med en uovertruffen miljøprofil, noe som i sin tur har kommet kundene våre til gode.

Våre bærekraftige rengjøringsløsninger gjør en forskjell

De bærekraftige rengjøringsløsningene våre er grunnen til at kundene velger oss og selve kjernen i måten vi jobber med bærekraft på. De som bruker produktene fra Vileda Professional, gjør det fordi de ikke er villige til å fire på kravene til suverene rengjøringsegenskaper, uslåelig bakterie- og virusfjerning, brukervennlig håndtering og god ergonomi. Målet vårt er at kundene våre i tillegg skal føle seg trygge på at produksjonen, bruken og avhendingen av de bærekraftige rengjøringsløsningene våre har lavest mulig påvirkning på miljø og global ressursbruk gjennom hele produktsyklusen.

Derfor tilbyr vi bærekraftige rengjøringsløsninger som ikke bare produseres med et minimalt økologisk fotavtrykk, men som også gir lavere ressursforbruk når de er i bruk (økologisk håndavtrykk).

Små fotavtrykk og store håndavtrykk

I Freudenberg måler vi bærekraften i de økologiske produktene og systemene våre langs to dimensjoner, nemlig fotavtrykk og håndavtrykk.

Bare feet standing on green and wealthy grass to symbolize the minimization of the ecological footprint.

Fotavtrykket sier noe om ressursbruk i valg av råmaterialer og måten vi fremstiller, frakter og avhender/resirkulerer produktene våre på og bør være så lite som mulig. Vi reduserer fotavtrykket vårt ved for eksempel å benytte resirkulerte materialer i produkter som trallesystemet Origo 2, som har fått sertifiseringen PSV (Plastica Seconda Vita) for resirkulerte materialer. I tillegg har flere av produktene våre, som gulvrengjøringssystemet Swep, det nordiske miljømerket Svanen.

A hand grabbing green grass to illustrate the impact of sustainable cleaning solutions on the product handprint.

Håndavtrykket har å gjøre med ressursforbruket som er forbundet med den daglige bruken av produktene, og her er målet å redusere forbruket av kjemikalier og vann samt å lage produkter med lengst mulig levetid. Det ergonomiske designet på produktene er også en del av håndavtrykket. Et veldig godt eksempel er Swep, et komplett gulvrengjøringssystem som er markedsledende i sitt segment, og som både bruker mindre kjemikalier og vann, har suverene ergonomiske egenskaper og er svært slitesterkt i vask.

Vi gir oss aldri på bærekraft

Earth shaped leaf logo to illustrate the impact of sustainable cleaning solutions on the sustainability cycle.

Fotavtrykket til en virksomhet er selvfølgelig den viktigste indikatoren på hvor mye virksomheten gjør for å bli mer bærekraftig. Håndavtrykket kommer ofte litt i skyggen av fotavtrykket, men spiller like fullt en avgjørende rolle i hele bærekraftsyklusen, og derfor har vi alltid vært opptatt av det. Ved å designe produkter som både har lite økologisk fotavtrykk og håndavtrykk, skaper vi betydelig merverdi i hele livssyklusen til produktene og rengjøringsløsningene våre. Vi tror fullt og fast på at en sirkulær tilnærming er den beste måten å drive virksomhet på, nå og i fremtiden.

Vi jobber hele tiden med å finne måter å forbedre livssyklusen til produktene våre på. Derfor har vi mange prøveprosjekter for å finne ut hvordan vi kan gjøre arbeidsmetodene våre bedre, og vi samarbeider med flere andre ledende virksomheter i bransjen for å få mest mulig ut av ressursene, både mens de er i bruk og hvordan de skal håndteres etter at de er oppbrukt.

Since we love it clean, everywhere

The heart-shaped “Love It Clean” label which highlights the most sustainable product choices.

Vi bruker «Love It Clean»-merkingen vår for å fremheve de mest bærekraftige produktene våre. Merkingen hjelper kundene våre med å være like ambisiøse som oss når det gjelder avfallskutt, resirkulering og produktsikkerhet.

Mer bærekraftig ressursbruk kommer ikke av seg selv, men er et direkte resultat av valg vi tar som virksomheter og kunder. Våre bærekraftige rengjøringsløsninger bidrar til å redusere avfallsmengden samtidig som de har høy ytelse. I de siste årene har vi økt bruken vår av resirkulert plast, og nesten all plastemballasjen vår kan gjenvinnes. Samtidig har vi et ansvar for hele tiden å bli bedre og ta grep der vi ser at vi kan gjøre en forskjell. Derfor har vi utviklet et internt og eksternt bærekraftprogram som vi har kalt «Love It Clean».

En del av programmet innebærer at Freudenberg Home and Cleaning Solutions har forpliktet seg til ambisiøse bærekraftmål for 2025.

Vi er glade for å kunne fortelle at vi nå har undertegnet Ellen MacArthur-stiftelsens «New Plastics Economy Global Commitment». Det innebærer at vi

  • forplikter oss til å gå gjennom alle produktene vi selger for å finne og fjerne problematisk eller unødvendig plastemballasje innen 2025

  • skal jobbe for at all emballasjen vår skal være gjenvinnbar, gjenbrukbar eller nedbrytbar innen 2025

  • skal jobbe for å oppnå 50 prosent gjenvunnet materiale i all emballasje og 25 prosent gjenvunnet materiale i plastemballasje innen 2025

  • skal øke andelen resirkulert materiale i hardplastproduktene våre fra dagens 46 prosent til 50 prosent innen 2025

  • skal se på hvordan vi kan gå fra engangs- til flergangsbruk for beholdere i fabrikker, lagre og B2B-frakt

Litt om våre bærekraftige rengjøringsløsninger

Kunder over hele verden stoler på at vi ikke bare leverer rengjøringsprodukter med topp kvalitet, men også har et tydelig fokus på å redusere fotavtrykket (produksjon + avfall) og ressursforbruket mens løsningene er i bruk (håndavtrykket).